مداواي خانگي آلرژي


 






 

هفت خوان پيشگيري از حساسيت
 

بررسي‌ها نشان داده است که بيش از 200 نوع آلاينده و مواد حساسيت‌زا در محيط داخل خانه وجود دارد. هرچند اين مواد حساسيت‌زا براي افرادي که مبتلا به آسم و آلرژي هستند، بيشتر مشکل ايجاد مي‌کند اما در افراد ديگرهم ممکن است موجب تحريک پوست و مخاط تنفسي شود. اين يعني حتي اگر حساسيت نداشته باشيد، باز هم ممکن است تحت تاثير اين آلاينده‌ها قرار بگيريد. اما سوال اين است که چطور مي‌توانيد از اين آسيب‌ها پيشگيري کنيد. يک راه براي کنترل و کاهش خطر، اين است که خطرات و آلاينده‌هاي هر قسمت خانه را بشناسيد. اين مقاله در انجام اين کار به شما کمک مي‌کند.

1 . انباري
 

انباري و اتاق زيرشيرواني، نور کم و تهويه نامناسبي دارد و به‌طور معمول پر از ميکروب، کپک قارچ و مواد حساسيت‌زاست. قارچ‌ها و کپک‌ها در وسايل مرطوب و کهنه رشد مي‌کنند و به سرعت تکثير مي‌شوند. لباس‌هايي که نمي‌پوشيم، روزنامه‌ها و کتاب‌هاي قديمي و ‌اسباب و وسايل کهنه و دور انداختني که روي آنها گرد و خاک نشسته، به احتمال زياد پر از کپک و قارچ و ميکروب هم هست. به خصوص اگر مبلمان و لباس‌هايي را که در گذشته از آنها استفاده مي‌کرديد، در انباري نگه داشته باشيد. لاتکس موجود در اسباب‌بازي‌ها و دوچرخه‌هاي قديمي‌هم ممکن است حساسيت و مشکلات پوستي ايجاد کند و موجب تحريک سيستم تنفسي و تشديد حمله‌هاي آسمي ‌شود. البته اگر انباري به خوبي تهويه شود، احتمال رشد قارچ‌ها و ميکروب‌ها کمتر مي‌شود.

2 . اتاق خواب
 

اگر مي‌خواهيد خواب راحتي داشته باشيد، مواد حساسيت‌زا را از اتاق خواب تان بيرون کنيد. قارچ‌ها در رختخواب، مبلمان و فرش و قاليچه‌ها وجود دارند. اگر به گرد و خاک و آلودگي و گرده گياهان حساسيت داريد، بهتر است لباس‌هايي که بيرون مي‌پوشيد، در اتاق خواب نبريد. خشک کردن لباس‌هاي شسته شده در اتاق خواب هم موجب مي‌شود مواد حساسيت‌زاي شوينده‌ها، ضدعفوني کننده و نرم کننده در هواي اتاق خواب وارد شود.

3 . اتاق بچه
 

اگر در خانه کودکي داريد، حتما مي‌خواهيد بدانيد چطور مي‌توانيد آسيب پذيرترين عضو خانه را در برابر آلرژي محافظت کنيد؟ برخي اسباب بازي‌هاي پلاستيکي و لاستيکي ممکن است حساسيت، درماتيت و تحريکات پوستي و تنفسي ايجاد کند. ملافه‌ها، روکش بالش‌ها و رختخواب‌ها را هم بهتر است هفته‌اي يک بار با مواد شوينده و آب داغ بشوييد.

4 . اتاق پذيرايي
 

براي بيرون کردن قارچ‌ها و مواد حساسيت‌زا، اتاق پذيرايي را به‌طور مرتب تميز کنيد. پرده‌ها، مبلمان، فرش‌ها و کف‌پوش‌ها را جاروبرقي بکشيد. دکوراسيون مجسمه‌ها و قاب عکس‌ها را هم گردگيري کنيد. براي پيشگيري از رشد قارچ و آلودگي، پنجره‌ها را با آب گرم و صابون بشوييد. مبلمان و صندلي‌هاي جديد را هنگام خريد و پيش از وارد کردن به داخل خانه چند ساعت در هواي باز بگذاريد تا هوا بخورد. چسب و فوم و مواد استفاده شده در کارخانه هر چند ممکن است حساسيت و آلرژي ايجاد نکند اما مي‌تواند تحريکات پوستي و تنفسي ايجاد کند. براي پيشگيري از رشد قارچ‌ها و کپک‌ها بهتر است رطوبت را کمتر از 50 درصد تنظيم کنيد.

5 . حمام
 

حمام هم يکي از محل‌هاي پرخطر است و بهتر است مواد حساسيت زايي که در کمين‌تان است، شناسايي کنيد. براي پيشگيري از رشد و انتشار ميکروب‌ها حداقل هفته‌اي يک‌بار ديوارها و کف سرويس بهداشتي را بشوييد. هنگام استفاده از محلول‌هاي شوينده و ضدعفوني کننده از دستکش استفاده کنيد. پرده حمام را هرچند وقت يک‌بار با آب گرم بشوييد و ضدعفوني کنيد. محصولات آرايشي و بهداشتي حاوي ترکيبات و موادي هستند که ممکن است ايجاد حساسيت کنند. در صورت بروز آلرژي انواع ضدحساسيت‌شان را استفاده کنيد.

6 . آشپزخانه
 

سطل زباله‌تان را تميز نگه داريد و هميشه در آن را ببنديد. مواد غذايي را در ظروف شيشه‌اي، پلاستيکي و يا فلزي دردار نگهداري کنيد. محفظه آب يخچال را تميز کنيد. کف آشپزخانه را فرش و موکت نکنيد و هر هفته آن را با آب گرم و مواد شوينده بشوييد.

7 . زيرزمين
 

محيط مرطوب و نمناک زيرزمين محل مناسبي براي رشد ميکروب‌ها و قارچ‌ها است. لوله و شيرها را به موقع تعمير کنيد. روزنامه‌ها، جعبه‌ها و کاغذها را هم برداريد چون محل مناسبي براي زندگي سوسک‌ها و قارچ‌ها است.
منبع: http://www.salamat.com